~SELAMAT DATANG KE BLOG HAYYANZUHA...~

*HARAP PERKONGSIAN ILMU INI DAPAT MEMBERI MANFAAT KEPADA SEMUA... MOGA KITA MENJADI HAMBA ALLAH YG DI REDHAI...AMIN...*

Selasa, 22 April 2014

KRONOLOGI AKU DAN ARWAH EMAK

23 MAC 2014 : Aku diberitahu oleh abang Man bahawa mak dipindahkan semula ke HTAA dari Hospital Daerah Pekan. Pada pagi itu aku cari makanan sunnah rasulullah untuk aku suapkan demi keakraban kami sebagai ibu dan anak. Akulah anak yang paling bongsu dan paling dimanjakan oleh kedua oran tuaku... Terima kasih ayah... Terima kasih mak.... Setelah sampai di wad 7B, aku terus menerpa ke arah katil mak... Pilu hati saat melihat derita sakit mak tanggung... Mak sudah tidak mampu bagun berjalan, apatah lagi mahu duduk... Aku terus peluk sampai nangis teramat... Mak pun nangis sambil cerita sakit yang ditanggung... Penyakit 3serangkai mula merebak pada tulangnya... Aku sediakan susu kambing Anugerah dan suap demi sedikit... Mak tak lalu makan tapi dia hanya mahukan buah-buahan untuk alas perutnya... Demi kasih sayang yang dia jaga aku.. Aku usaha turun carikan buah Honeydew... Sehingga lewat petang aku sapu minyak Anugerah sambil zikir Asma ul-Husna.. Sebelum pulang aku berjanji akan temaninya pada malam keesokannya...
24 MAC 2014 : Setelah habis waktu kerja pada 6.30pm, aku terus dapatkan bas untuk ke HTAA temankan mak sepanjang malam... Sampai di sana, mak mengeluh sakit.. Aku hampir heran apabila mak berlainan sikap... Mak seorang yang amat penyayang dan tak mudah menengking anak-anak... Tapi hari ini amat berbeza sepanjang malam... Mak tak senyum pun.. aku terlalu rindukan senyuman dan ketawa mak.. Hanya Allah yang tahu bertapa aku tak tahan... Jam 6pagi aku minta izin untuk tidak menjaganya pada malam seterusnya... Wajah mak nampak kecewa tapi aku terpaksa kerana aku ada Tekanan Darah Rendah sejak mak keluar masuk wad dalam masa 2bulan...
25 MAC 2014 : Abang Man SMS aku, mak nampak seperti tanda-tanda nak pergi jauh... Aku tak percaya sebab mak nampak OK... Seperti biasa aku datang ziarah mak... Aku lihat mak macam tidur... Tapi hari ini mak tak nak makan buah-buahan... Hanya minum susu yang aku bancuh.. Pada jam10 malam, aku dan seorang nurse bantu aku tukarkan lampin mak... Selepas tukar aku SMS dengan Kak Umi bagitahu kesakitan mak, Kak Umi bagi aku zikir Ya Salam, Ya Fattah dan doa... Aku bagi mak dengar Surah Yassin.. Pada ketika ini aku masih belum habis keuzuran... Mak dengar aku cakap tapi aku pelik mak dah tak nampak aku... Aku minta mak dengar Yassin supaya kesakitan yang mak tanggung akan berkurangan sakitnya... Mak hanya anggukkan kepala sambil pejam matanya... Aku picit kedua kakinya, tapi kaki mak terlalu sejuk seprti ais, aku fikir angin tiup...aku picit badan mak untuk bagi mak lena tidur.. Mak memang suka aku urutnya tiap-tiap malam.. inilah kelebihan aku boleh mengurut.. Mak nampak seperti tidur lena, aku SMS kesemua abang aku maklumkan bahawa mak OK.. Sebelum balik pada jam 11 malam, aku minta izin pada mak nak balik tapi mak macam nak aku teman dia sepanjang malam seperti malam-malam yang lalu.. aku berat hati nak tinggal tapi aku janji dengan mak esok malam aku datang malam tidur sama di dalam wad... Mungkin Allah Maha mengetahui dan merancang sertiap perancangan untuk hamba-hambaNya...
26 MAC 2014 : Jam 4.40 pagi,  1 panggilan dari pihak HTAA menyatakan mak sedang tenat... Aku hampir hilang arah... Mujur jiran sebilik tolong hantar ke HTAA. Sampai di WAD 7B, aku terus berlari  tapi tiba di kaunter, nurse panggil aku... Nurse minta kau sabar dan maklumkan bahawa mak sudah sejam pergi.. Di saat itulah aku lemah seluruh badan...  Mak sudah pergi mengadap Maha Pencipta... Ramalan doktor, mak pergi ketika tidur... Ralatnya aku tak jaga pada malam itu, aku serba salah dan takut abang-abang marah aku tak jaga mak malam itu.... Aku tak tahu mak mengucap atau tak tapi aku yakin Allah itu Maha Pengampun dan Maha Menerima.... Aku lihat sekujur tubuh mak kaku di katilnya...Aku peluk jasad arwah mak, aku nangis sekuat-kuat hati.... Macam satu mimpi... Macam ini rasanya bila kehilangan ibubapa... Kini aku hanya ada ayah tempat aku mengadu.. Penganti arwah mak... Dan pada hari arwah mak sudah tiada juga adalah merupakan hari ulang tahun kelahiran aku yang ke-23tahun... Sampai sekarang, aku betul-betul rindukan arwah mak... Rindu nak tidur sama pada sepanjang malam dari usia 1 hari sehingga 22tahun, aku masih tidur bawah ketiak mak.. Bila lihat ayah, ayah seolah-olah sudah kehilangan tulang rusuk yang menemainya selama 41tahun.. Sekarang ayah seperti mahukan kasih sayang dari anak-anak...

YA ALLAH... RAHMATILAH KEDUA IBUBAPA KAMI SEPERTIMANA MEREKA MENGASIHI KAMI..... AMPUNNILAH DOSA MEREKA SEPERTI AWAL KELAHIRAN KAMI YANG MASIH PUTIH BERSIH TANPA DOSA....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan